Friday, September 5, 2008

Mengenang .........

Puisi Ini aku Tulis buat Sahabatku untuk Hari Jadinya.....
Kononnya masa tu aku yang baru balik meng'enjoy'kan diri dengan sahabat2 lain di Langkawi.
Best sangat masa tu ek... Yerlah pertama kali kita berjalan jauh.....
Jadi bila balik duit dah abis, dah kering besday dia pulak hampir tiba.
Setelah pikir dan pikir maka terciptalah nukilan ini.
Aku kira ini lagi mahal sebab aku mengerah otak mencari idea demi sahabat ini.
Saja Rahsiakan namanya, kita tengok dier ingat ek.....

**********
Bila Terpandang Langit Malam

Kawan
Kau Tahu
Bila terpandang Langit Malam
Yang Bulannya mengambang bercahaya
Ku Lihat ada Wajahmu Di situ
Dan Aku Pasti kau sedang berbahagia
Asyik Dipuja pungguk-pungguk pujaan
Tinggi dipagari Bintang Malam

Teman
Kau Tahu
Bila Merenung bintang didada malam
Seolah-olah aku turut melihat
Senyumanmu yang bersinar
Dan Aku tahu saat ini
kau sedang menganyam gembira
Kerana Bintang Itu adalah Engkau
Punya kerdipan Terindah tak terbanding yang lain...

Sahabat
Hakikatnya aku tahu
Bulan Juga kadang-kadang terhiris luka
dek pungguk yang tak setia
Adakalanya pula
Bulan kelam ditutupi langit malam
Cahayanya pun hilang tiba-tiba ..... suram
Dan aku pasti bulan itu sedang mengalirkan airmatanya
Bulan pun bertanya
"kenapa malam in langitnya malap,
kenapa syair pungguk didahan sana sumbang, pincang
Dan apa pula perlunya tuhan ciptakan kegelapan"

Sahabat
Kenyataannya aku juga tahu
Ada harinya bintang hilang didada malam
Kerana mendung yang tiba-tiba bertandang
Ada juga waktunya kerdipan dan sinarmu .... tengelam
Senyumanmu tadi pun mati
Kau tertunduk menahan rasa
Anyaman kegembiraanmu kini terkoyak seribu
Bintang pun bertanya
"kenapa malam ini hitam terlalu pekat
kenapa tidak takdirkan bintang wujud setiap malam
Dan apakah jawapannya pada sebuah kepahitan"

Sahabat
Kalau pertanyaan itu ditanyakan padaku
Jawapannya hanya satu
"Aku sendiri tak tahu ......."

Mine
Tulip Unggu
********************

Sajak ini tercipta, sebab masa tu...... sahabat aku ini, tengah frust dengan seorang mamat poyos. So kiranya untuk pujuk dierlah .....
Sedangkan masa bercinta dia sembunyikan dari aku.
Malah ketika dia putus cinta pun dia masih berahsia.
Tapi sebab aku nie kawan, jadi sudah tentu aku telah lama mampu membaca yang tersirat di hatinya.
Betulkan.....
Jangan Mare yer tuan empunya badan lagipun aku sayang ko.....
Jeng Jeng......

Mine
Tulip Unggu


6 comments:

umieadam said...

pssttt..
sapa ek org itu? hahahah

aku pun masih menyimpannya kemas2 mas..mggu depan aku scan..kasi tunjuk dlm blog aku k..

TQ kerna memahami ku..
& menjadi shabat yg begitu baikkkkk didonia ini

muahz muah..

mast said...

Ait ingat ekkk...
Scan tau ..... teringin nak tgok
rasanya aku tulis dlm kertas bunga2 ek...... tak pun kertas kartun2.... gilos tul ek aku nieeee

umieadam said...

ko tulis atas kertas ada latarbelakang Pooh..hehehe
orais..

Anonymous said...

minah tu berahsia benor..tp dia tak tau kita sebenarnya dh lama taaauuuuuu...

wahahahahahaha

mast said...

kata mass comm
sape pun yang boleh tutup mulut
Hahaha....

umieadam said...

eii jahat korang ye..
hahahaha
sejarah tu semua