Monday, September 22, 2008

Dia InginTerbang Dia Mahu Melayang Dan Terus Menghilang .....







Mak.....
Aku jumpa pari-pari
Aku jumpa dia dalam hujan lebat
ketika ribut melanda seluruh hati .....
Dia hulurkan aku tangannya
Dia bukakan aku payung unggu.... dan dia memimpin keseberang jalan....

Mak .......
Pari-pari itu bawa aku menari
tarian yang sudah lama aku lupakan iramanya
Rentak kaki terasa janggal, aku asyik tersadung kaki sendiri juga kerabkali terpijak kakinya
Pari-pari itu tetap setia tersenyum, senyumannya masuk terus kehati aku...
terasa untung benar punya dia

Mak....
Satu hari Pari-pari itu menjadi sunggul
Ketika ku tarik tangannya dia tak ingin bergerak pun....
Ketika ku tanya, dia hanya berdiam dan diamnya begitu lama.....
Merajuk
Aku berlalu
kiranya mahu dipujuk namun ketika sudah sampai kehujung jalan, masih langkah ku tak terturut pun......
Mengapa dengan dia .....

Begitu lama berdiam
Dia akhirnya datang....
ketika itu wajahnya masih sunggul biarpun dia banyak tersenyum
Katanya padaku mak....

Tugas ku disini sudah selesai ...... aku perlu pergi
Kemana......
Aku perlu pulang segera, aku sudah dipanggil pun......
Boleh tapi bawa aku bersama .....
Tak boleh tak mungkin pun......
Tapi kenapa.....
kenapa.....
Tanpa kamu aku sudah mati pun dulu, dan jika kamu pergi sekarang..... maknanya aku juga tak mungkin hidup.....
Kita berbeza, aku harus pergi........ patutnya dah lama pun aku pergi.......
Kalau kau pergi aku akan mati..... bgtau bagaimana harus hidup tanpa kamu..... bagaimana......
Ingin sekali aku bawa kamu, betul..... tapi.....
Kenapa...... kenapa......
Sebab kau tak mampu terbang .......
kau juga tak boleh menghilang ........ jadi bagaimana.........

Mak.....Aku mahu pari-pari itu terus disini
Aku masih mahu menari .....

Anak.....
Dia pari-pari
Ibarat mimpi ....... indah sehingga kau tak mahu terjaga....
Tapi anak.... matahari siang tetap akan menjelang.
Ketika itu matamu akan tetap terbuka ......
Masa itu anak.....
sekelip mata dia akan menghilang....... sekelip mata juga dia telah melayang

Anak.....
pari-pari itu datang bersama urusan
ketika semua selesai dia perlu pulang
Dan masa itu telah tiba bukan jadi
jangan kau kusutkan dia ........
bentangkan dia jalan ......
ringi dia dengan senyuman......
berdoalah moga2 dia akan kembali,
berdoalah lagi
agar kali ini dia kembali bukan lagi sebagai pari-pari.....

Anak.....
Biarkanlah dia pergi ........
Lepaskanlah dia terbang ......
Biarkan saja dia melayang ......
Bangun
Kerana sudah cukup rasanya kau bermimpi.....

Mine
Tulip Unggu

2 comments:

umieadam said...

best..
10 starts 4 u..

huh mmg akulah peminat setai ko berpujangga mas

mast said...

Nak Wat macamana aku kan 'jiwang'
Hehehhee
thnkssss