Friday, January 23, 2009

mE & ChiNeSe nEw yEaR ........


Chinese New Year sebenarnya dekat dengan aku sejak kecil.
Kehidupan di pekan kecil Anak Bukit memang begitu muhibah .. di situ ada orng melayu, ada chinese & Indian jugak.
Semasa kecil pagi Chinese New Year tetap kami tunggu2 Sebabnya nanti ada pertunjukkan naga serata kampung.
Malah bersama kakak (alia yang mempunyai banyak kwan2 Chinese sebabnya dia sekolah rendah jenis kebangsaan cina kat pekan Anak Bukit.....) kami pergi beraya serata kampung kutip angpow.Apa lagi sejak pagi aku dan adik akan mula merengek2 pada mak untuk ikut Alia beraya di rumah kawan2nya.
Dan selalunya memang Alia kena bawak kami pun hehehe.
Bestnye Chinese New Year ni bila g raya dapat angpow sikit banyak nilainya ...... depakan kaya....
Paling rendah pun dapat 10 ringgit tau sedangkan klu ikut waktu raya kita pun nak dapat seringgit pun susah. Ada satu umah tu kami dapat 50 sorg.
Rasa kaya sgt2 ....... dah abis beraya saja je balik melewati umah2 chinese sebab depa ada gantung2 angpow kat pokok ..... kadang2 angpow tu terjatuh .... bila jatuh tu rezeki terpijak ko ler..... hehehe.
Kedai2 runcit pun semua milik org cina.
Jadi dekat chinese new Year mcm2 arrrr kami dapat .... dapat limau .... dapat kuih bakul n dapat bahulu pun ......
Wah tiba2 teringat kat Apek2 tua yang dok jaga kedai2 runcit tu ......
Ah Chai sekeluarga ...... Panjang ........ Ah Chui ........ Ah Tek ..... rindu lak kat depa........

Masuk sekolah menengah pulak aku satu kelas dengan budak2 chinese and Indian.
Masa raya depa kami selalu gak pegi ...... selalunya makanan depa akan tempah org melayu masak.
Mana lah dah pergi Suk Fen,Ah Chin, Chiak Meng ....... (dia pakwe tak jadi aku tau ......). hahaha depa suka kata dia laki aku ....... sebab dia penolong n aku ketua kelass......
Nanti aku tulis kisah cinta aku n Chiak Meng k ...... hehehe ....
Buat mereka semua ..... even kat mana pun depa berada ....... Hepi Chinese New Year .........
Kenangan aku ngan depa tak mungkin hilang .........

No comments: